۱۳۸۸ مرداد ۸, پنجشنبه

اموزش ساخت اسان بمب برای مردم

بمب پلاستيكي هيدروژني

صداي اين وسيله شبيه اسلحه هاي واقعي است، اما در واقع اسباب بازي ای است كه به شما اصول الكتروشيمي را مي آموزد. در ضمن، اگر چه اين يك اسلحه بچه گانه است ولي با تكنيك بسيار بالا كار مي كند.
تفنگ هيدروژني به كمك الكتريسيته آب را به هيدروژن و اكسيژن تجزيه مي كند. سپس به كمك يك جرقه الكتريكي ، گازها به شكل انفجاري با يكديگر تركيب مي شوند و بخار آب پر فشار ايجاد مي كنند و بر اثر آن جرياني از قطرات آب به هوا پاشيده مي شود.
ساخت اين دستگاه كمي سخت تر از ساير پروژه هاي ارائه شده است، اما فنوني كه در ساخت اين اسباب بازي به كار مي گيريد براي بسيار پروژه هاي ديگر نیز مي تواند كاربرد داشته باشد.
توصيه مي شود براي اين فعاليت پژوهشي اولياء محترم نيز كمك كنند.
براي ساخت اين پروژه به وسايل زير نياز داريد:
١- رزين پولي استر و كاتاليست. ( اين ها را مي توانيد در ابزار فروشي ها پيدا كنيد. )
٢- دو ميله زغال كربني ( كه مي توان از باتري بدست آورد)
٣- جرقه زن پيزوالكتريك ( كه مي توانید از داخل فندك هاي مستعمل خارج كنيد)
٤- سر باتري ٩ولتي
٥- پارافين (كه مي توان از شمع تهيه نمود)
٦- سيم روكش دار مسي (نمره ٢٠ تا ٢٢)
٧- هويه
براي، آنکه بدانید این بمب چگونه کار می کند اینجا را ببنید.
نحوه ساخت
ساخت اين دستگاه، با جدا كردن ميله هاي كربني از دو باتري فرسوده شروع مي شود. لزومي ندارد از باتري هاي نو يا آلكالايني استفاده كنيد.
در تصوير زير، پوشش و درب يكي از باتري ها برداشته شده و ميله كربني آن از پوشش مقوايي بيرون زده است. با كمي تلاش مي توانيد ميله كربني را بيرون بكشيد. سپس آن را شسته و در مراحل بعد به كار گيريد.
چند سانتيمتر از سيم روكش دار را لخت كنيد و چند دور از آن را حول انتهاي ميله زغالي بپيچيد تا اتصال الكتريكي خوبي برقرار گردد. سيم ها بايد محكم پيچيده شوند تا اتصال را سفت نگه دارند.
براي ساخت شكاف جرقه، ابتدا سيم را يك دور حول مداد بپيچيد، سپس باقي سيم را (حدود چند سانتيمتر) دور خودش بتابانيد. سرانجام وسط حلقه اي كه دور مداد پيچيده بوديد را ببريد و مقداري از روكش انتهايي آن را برداريد.
شكاف جرقه و ميله هاي كربني را در يك جعبه پلاستيكي شفاف قرار دهيد (اگر جعبه اي همانند شكل زير نداريد، مي توانيد از جعبه شكلات استفاده كنيد). جعبه را (تا حدود ١.٥سانتيمتر مانده به سر) پر از آب كنيد. سپس موم مذاب را روي سطح آب بريزيد تا جعبه و شكاف جرقه و ميله ها را آب بندي كند. وقتي موم سفت شد، آن را كمي نسبت به ديواره شل نموده و اجازه دهيد آب خارج گردد، سپس موم را به ديواره جعبه، آب بندي نماييد.
سپس دو تكه موم ضخيم را به ته بچسبانيد تا شيار ميان تهي را (براي ورود و خروج آب) ايجاد كنيد. اگر مايل باشيد مي توانيد اينها را به سمت بالا گسترش دهيد تا شيار مربع شكلي ايجاد گردد.
مرحله بعدي اين است كه جرقه زني را از فندك جدا نماييد.
جرقه زن ابزار كوچكي است كه با فشردن آن جرقه اي پديد مي آيد. جرقه زن داراي دو اتصال است. قبل از لحيم كاري، اين دو اتصال را با چاقو يا سنباده كمي بتراشيد.
فندك هاي بزرگتر كه براي روشن كردن اجاق بكار مي روند، جرقه زن هاي بزرگتري دارند.
سيم هاي اين جرقه زن را به سيم هاي شكاف جرقه لحيم كنيد. سيم هاي سر باتري را نيز به سيم هايي كه از ميله هاي زغالي مي آيند، لحيم نماييد.
در مراحل بعدي يك ظرف به عنوان قالب استفاده مي شود. در مرحله اول قالب گيري، يك لايه نازك از پلي استر در كف ظرف بريزيد. اجازه دهيد اين لايه سفت شود، اين قسمت به عنوان پايه عمل مي كند و بر روي آن ميله هاي كربني و باقي اجزاء قرار مي گيرند.
مرحله بعدي قالب گيري به ضخامت ١٢ميليمتر است، و باعث مي شود ميله هاي كربني نگه داشته شوند، و پايه هاي مومي در ته جعبه را نيز در بر مي گيرد. قبل از آنكه لايه آخري را بريزيد، اجازه دهيد اين لايه سفت شود (اين باعث مي شود كه وقتي آخرين لايه ريخته مي شود، جعبه خالي روي بالاي قالب شناور نماند).
سپس لايه آخر ريخته مي شود، و بالاي جعبه را (به ضخامت حداقل ١٢ميليمتر) مي پوشاند. همچنين اين لايه اتصالات لحيم شده جرقه زن پيزوالكتريك را نيز مي پوشاند، اما مراقب باشيد به قسمت هاي متحرك جرقه زن تماس پيدا نكند، يا داخل جرقه زن نشود، در غير اين صورت، جرقه زن گير كرده و كار نمي كند.
مرحله ماقبل آخر اين است كه حفره ورودي و خروجي را سوراخ نماييد. براي اين كار از مته ٨ميليمتري استفاده نماييد. در پايان، موم را ذوب كنيد. براي اين منظور دستگاه را در اجاق گرم ( با دماي كمتر از ١٥٠درجه فارنهايت) قرار دهيد (بهتر است آن را روي يك روزنامه قرار دهيد تا موم مذاب بر روي آن جمع شود)
شما نتيجه را در تصوير بالا مي بينيد.
نمونه اي ديگر از اين بمب را در تصوير زير مي بينيد.
بكار اندازي بمب
براي راه اندازي اين وسيله، آن را زير شير آب بگيريد تا از يك سوراخ آب وارد شود و از سوراخ ديگر هوا خارج گردد. فقط نصف محفظه را از آب پر كنيد به طوری که شكاف جرقه زن در قسمت هوا قرار داشته باشد.
باتري ٩ولتي را وصل كنيد، و به حباب هاي ريز هيدروژن و اكسيژن كه در اطراف ميله هاي كربني ايجاد مي شود توجه كنيد.
پس از ١٥ تا ٢٠ دقيقه به اندازه كافي گاز (براي يك انفجار خوب بمب) شكل گرفته است. دقت كنيد وقتي گازها تشكيل مي شوند، آب جابجا شده و از سوراخ بيرون مي ريزد. بمب را به فاصله يك متري خود قرار داده، و جرقه زن را فشار دهيد. مقداري از آب باقي مانده در بمب و لوله ها به شدت به بيرون پرتاب مي شوند، و به سقف و سر و روي تماشاچيان مي پاشد.
دقت كنيد قسمت جرقه زن خيس نباشد. زيرا در اين صورت جرقه اي ايجاد نمي گردد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر